PŘEDPISY

VZCSgWe2018-SvenMahr-41.jpg
 
 

Deset předpisů

Slibuji, že nevezmu život jiné bytosti.

Slibuji, že nevezmu věci, které mi nepatří.

Slibuji, že se zdržím jednání vzešlého z chtivosti.

Slibuji, že se zdržím lhaní.

Slibuji, že nebudu užívat omamné látky za účelem opojení.


Slibuji, že nebudu mluvit o chybách druhých.

Slibuji, že se nebudu vyvyšovat a druhé ponižovat.

Slibuji, že se nebudu řídit chtivostí a budu projevovat štědrost.

Slibuji, že nebudu propadat hněvu a budu udržovat mysl v harmonii.

Slibuji, že nebudu pomlouvat Tři klenoty – Buddhu, Dharmu a Sanghu.

Přijetí předpisů (nebo také slibů) není v podstatě ničím jiným než veřejným deklarováním našeho záměru přijmout zodpovědnost za své jednání a řídit se ve svém životě určitými pravidly. 

Není to přikázání zvenčí, nýbrž osobní, upřímný a v pojetí školy Kwan Um zcela dobrovolný závazek snažit se nevytvářet ve světě více utrpení – závazek, který vyjadřuje etický rozměr naší meditační praxe a zároveň nám jako lidským bytostem pomáhá růst k větší lásce a soucitu.  

Přijetí tohoto závazku je v naší škole možné až po určité zkušenosti s meditační praxí (nejprve pět, později případně deset slibů) během tzv. Ceremonie předpisů, vedené zenovým učitelem. Smyslem ceremonie je mimo jiné podtrhnout důležitost a vážnost přijetí této zodpovědnosti, podobně jako u jiných slibů, které skládáme v běžném životě (manželský slib, lékařská přísaha apod.).  

Předpisy nicméně v zenu nejsou vnímány jako dogma a za určitých okolností může být správným jednáním i jejich porušení. Důležitým vodítkem je vždy záměr: „dělám to jen pro svůj vlastní prospěch, nebo pro dobro někoho jiného“? 

Jestliže např. slíbím, že nebudu mluvit o chybách druhých, znamená to, že se musím vyhýbat kritice? 

Pokud má zpětná vazba někomu pomůže, je možné předpis porušit. Kritizuji-li však druhé pouze proto, abych se sám ukázal jako v lepším světle a polechtal své ego, je nutné slib dodržet. A stejné je to i s ostatními předpisy. 

Ne vždy je v životě úplně snadné tyto věci rozlišit, jestliže je však naše mysl jasná (a právě o to v zenové praxi jde), i náš záměr je potom jasný a i ve složité situaci se dokážeme rozhodnout správně.